wtorek, 5 sierpnia 2008

Taj Mahal


Taj Mahal został wzniesiony w Agrze, mieście nad rzeką Jamuna, w indyjskim stanie Uttar Pradesh. Agra leży w odległości ok. 190 kilometrów od Delhi – stolicy Indii. Jest to jeden z głównych punktów wielu wycieczek zagranicznych.

Przy budowie pracowało 20 tysięcy robotników, którzy nie tylko pochodzili ze wszystkich krajów azjatyckich, ale także z Francji i Włoch.

Ten jeden z najpiękniejszych i najbardziej romantycznych grobowców świata został wybudowany przez Szah Dżehana z dynastii Mogołów dla uczczenia pamięci ukochanej żony Mumtaz Mahal. Kiedy grobowiec był już gotowy, trumnę pokryto warstwą czystego złota, a Szach Dżehan miał ją dodatkowo obsypać perłami i diamentami. Przed budowlą stało 2000 żołnierzy, którzy dzień i noc musieli pilnować tych bajecznych skarbów.

Taj Mahal wykonano z marmuru przywiezionego z odległego o ponad 320 km kamieniołomu, lecz nie jest to biała budowla, marmurowe powierzchnie są zdobione tysiącami szlachetnych i półszlachetnych kamieni, a do dekoracji kaligraficznych użyto czarnego marmuru.

Droga do Taj Mahal prowadzi przez bramę, potem przez cudowny, okolony murem ogród.

Budynek ma cebulasty kształt, z wieżyczkami na skrzydłach, sama środkowa kopuła ma 24,5 m wysokości i 17,7 m średnicy.

Taj Mahal na całym świecie uważany jest za najcudowniejsze dzieło architektury indyjskiej, w Indiach uznane jest za świętość narodową, narodowe dzieło sztuki.

Od 07.07.2007 Taj Mahal jest jednym z siedmiu cudów świata.

Cytaty:
"Marzenie o marmurze, Apoteoza kobiecości, Cudowny czar."
"Wrażenie ogólne przechodzi wszelkie oczekiwania. Prostota projektu i bogactwo wykonania łączą się w cudowne dzieło sztuki, które porównywalne być może ze świątyniami Greków, najsłynniejszymi katedrami średniowiecza, pięknem renesansowym." - Karl Baedeker


Od zawsze podobała mi się a budowla, jest tak piękna wręcz bajeczna i magiczna. Brak słów aby opisać to piękno. Same zdjęcia robią wrażenie. Chciałabym kiedyś zobaczyć ją na własne oczy. Tak naprawdę do niedawna nie znałam historii tej budowli. Ostatnio trochę się tym zainteresowałam i natknęłam się na wypowiedzi osób, które tam były i widziały. Po tym co przeczytałam to mam większą ochotę tam kiedyś pojechać (ale tak naprawdę to same Indie również bardzo chciałabym zobaczyć), ale znając życie to mogę tylko o tym pomarzyć...

Powiedzcie sami czy ten grobowiec nie jest przepiękny, jak z jakiejś bajki :) Istny cud.

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Aniu marzyc zawsze można a marzenia sie spełniaja tylko mocno trzeba w nie wierzyc!!!Również chcialabym pojechac do Indii i zwiedzic ten piękny,bajeczny kraj!!!Kto wie może wybierzemy sie tam razem na jakies wczasy!!Pozdrawiam

majowa dziewczyna pisze...

Grobowieć jest piękny i wcale się nie dziwię, że jest jednym z cudów świata :) Chciałabym go obejrzeć ;)
Pozdrowionka :*

Anonimowy pisze...

Rzeczywiście, przepiękna budowla. Nie miałam pojęcia, że jest zaliczana do siedmiu cudów świata i że to grobowiec! A to, żeby zobaczyć ją "na żywo"... Kto o tym nie marzy? Po obejrzeniu samych zdjęć można się zakochać :).
PS Zmieniłam adres bloga na www.dziobasowy.blog.onet.pl :). Pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Ta budowla jest tak piękna, dzięki koleżance się do niej przekonałam i zapoznałam :)
Ma w sobie urok... :)